voor christenen

Zonder PoespASS


Christelijke mindfulness zonder poespas

Wat is mindfulness?


mindfulness zijn oefeningen met het verleggen van de aandacht naar de ademhaling, naar lichamelijke gevoelens of naar geluid. 

We zijn vaak erg met ons hoofd bezig, aan het denken. Tijdens mindfulness oefeningen gaan we uit het hoofd, naar de zintuigen. 

Zo geven we ons hoofd even rust. En krijgen we meer balans tussen denken en voelen. 


We geven even alle aandacht aan ons lichaam. Zo geven we ons lichaam ook zelf de kans om bv stress gerelateerde problemen in het lichaam zelf op te lossen. 


Bij mindfulness keren we ons naar binnen. We leggen een vergrootglas op onszelf. 

Daardoor ga je ontdekken hoe jij in elkaar zit en wat je nodig hebt. 


Het is ook simpelweg een training van de hersenen. Je oefent in het verleggen van de aandacht naar wat jij wilt. 

Zo krijg je meer controle over bv. sombere gedachten. Die kun je dan makkelijker stoppen. 

Mindfulness geeft je meer controle en keuzevrijheid. Je wordt bewuster van hoe jij werkt en kan daardoor beter voor jezelf zorgen. 


Jezelf onderzoeken en kunnen veranderen om meer te worden zoals God je graag ziet. 


God heeft in jouw lichaam de mogelijkheid gelegd om bv die grijze deken van depressie naast je neer te leggen en weer dankbaar te kunnen zijn en te kunnen genieten van Gods schepping!

Even voorstellen,


ik ben Esther en ik ben christen.

Ik ben een mindfulness trainer die uit eigen ervaring en uit wetenschappelijke artikellen weet dat mindfulness werkt puur door biologie.

Door hoe ons lichaam in elkaar zit.

Als christen vind ik het fascinerend hoe mooi God ons heeft gemaakt.

En welke mogelijkheden God in onze lichaam en geest heeft gelegd om zelf invloed uit te oefenen op onze gezondheid en ons welbevinden.

Ik vind het prachtig om met deze kennis van Gods schepping te werken.

Het is deze overtuiging van waaruit ik werk en ook echt een roeping. 

Waar kan mindfulness jou bij helpen?


  • Depressie
  • burn-out
  • sombere gedachten
  • het aanvoelen van je eigen grenzen
  • somatische klachten
  • stress
  • angsten
  • boosheid
  • irritatie
  • neiging tot agressie
  • slapeloosheid
  • zorgen
  • verwerken van heftige gebeurtenissen
  • acceptatie 
  • jezelf leren kennen
  • beter voor jezelf leren zorgen
  • verbeterd lichaamsbewustzijn
  • balans tussen denken en voelen
  • Jezelf trainen in jezelf liefhebben en je naaste als jezelf
  • vergeving
  • dankbaarheid
  • het doorbreken van patronen, neigingen en verslavingen


en nog veel meer. 


Twijfel je of mindfulness jou zou kunnen helpen bij jouw problemen? stuur gerust een mailtje. 


Tijdens een gratis intake gesprek zal ik inventarisseren of ik de juiste persoon ben om jou te helpen. Ik ben geen therapeut en vaak is naast mindfulness nog andere gespecialiseerde hulpverlening nodig.

Vergoeding


Ik ben een cat. 1 trainer. Daardoor is het mogelijk om met de juiste zorgverzekering tot 350 euro per jaar vergoed te krijgen voor mindfulness. Dit kan o.a. voor burn-out klachten. 

Wat zijn burn-out klachten? klik hier voor een overzicht.

Neem gerust contact met me op als je geinteresseerd bent in vergoeding. Dan kijken we samen naar wat er mogelijk is.

Klik hier voor een overzicht van welke verzekering hoeveel vergoeden voor mindfulness in 2019. 


Wil je mindfulness bij mij volgen dan help ik je met alle concrete stappen die je moet doen voor de aanvraag van vergoeding. 

Heb je nu niet de juiste verzekering? Voor het einde van het jaar kun je wisselen van verzekering. Mindfulness heeft geen haast. Je kunt nu alvast informatie aanvragen.

Het kan altijd zijn dat er nog andere mogelijkheden van vergoeding zijn.

Neem gerust contact met mij op. 

Mindfulness op maat:                        kies de manier die bij jou past.

Individuele mindfulness


In een huiselijke setting in Voorhout hebben we sessies van 1 uur. Je leert 1 op 1 de oefeningen. 

Door deze persoonlijke begeleiding kunnen we de oefeningen helemaal op jouw persoonlijke situatie richten. 


Je kunt je eigen tempo volgen. Misschien wil je 1 keer week afspreken. Misschien maar 1 keer per 3 weken. 

Leer je elke sessie een nieuwe oefening, of doe je daar meerdere sessies over. 


Het is zelfs mogelijk om mindfulness te leren in je eigen huiskamer. Binnen 10 km van Voorhout kom ik gewoon bij je thuis. 


Christelijke trainer die verteld vanuit eigen ervaring.


gegarandeerd zonder poespas:


Geen zweverig gedoe, geen andere godsdiensten.

Concrete, duidelijke en praktische informatie.


Prijs: 32,50 per uur. (vergoeding mogelijk)



De gratis intake kan je helpen te kiezen wat het beste bij jou past.

groepscursus mindfulness


De beproefde MBCT groepscursus die zo effectief is gebleken bij o.a. burn-out en depressie.


We komen 1 keer in de 2 weken bij elkaar. Een avond, middag of ochtend die 2,5 uur duurt.

Het zijn 9 sessies waarin alle oefeningen worden aangeleerd. 


een groepscursus bied het voordeel dat je kan leren van de ervaringen van anderen.


Speciale aandacht voor dankbaarheid en (naasten) liefde als medicijn.

Speciale aandacht voor thema’s als vergeving.


Zijn er meerdere mensen in jouw gemeente geinteresseerd in mindfulness? Dan kan de cursus misschien wel gehouden worden in een zaaltje van de kerk en is korting mogelijk. 



Prijs: 395,- euro per cursus. (vergoeding mogelijk)


de gratis intake kan je helpen te kiezen wat het beste bij jou past. 



Mindfulness, is dat niet boedhistisch?


Ik heb heel veel aan mindfulness gehad in mijn leven met autisme.

Eerst wilde ik er niet aan. Mindfulness is dat niet Boeddhistisch? Nadat ik mij erin verdiept had bleek mindfulness eigenlijk ontstaan te zijn in een wetenschappelijke setting in Amerika. 
Helaas zetten individuele mindfulnesstrainers soms toch een Boeddha beeld neer. Zijn soms zelf Boeddhist en betrekken dan hun eigen geloof in de trainingen. 

Jammer want zo wordt de training minder toegankelijk voor mensen die al een religie hebben zoals christenen. 


bovendien wordt de mindfulness training er minder effectief van. Want mindfulness is eigenlijk heel praktisch en al die poespas leid alleen maar af. 


Oh, dan geef je zeker Christfulness? 


Ik noem de mindfulness die ik geef bewust geen Christfulness. Ik heb Christfulness zoals dat in Nederland gegeven wordt, bestudeerd. Bijvoorbeeld het boek mindful met Jezus. Helaas komt daarin niet duidelijk naar voren wat mindfulness is, hoe het biologisch gezien werkt. Het is eigenlijk niet meer de mindfulness waarvan onderzocht is dat hij zo effectief is bij bijvoorbeeld depressie en burn-out. 

Er wordt onnodig veel tijd besteed aan aandacht voor Boeddhisme. En er wordt allerlei bijbelteksten en christelijke dingen in gegooid, waardoor het geen mindfulness meer is. Ook hier weer een hoop zweverig gedoe dus. Een hoop poespas. 


Als je een lichamelijk probleem hebt, ga je naar de dokter. Als de operatie die je moet ondergaan toevallig voor het eerst door een dokter in India is ontdekt, wil je dan een christelijke dokter die tijdens het snijden bijbelteksten opzegt en rituelen uitvoert? Of misschien liever een christelijke dokter die wel met je bid voorafgaand aan de operatie en weet dat de zegen van God zeker nodig is, maar verder gewoon met verstand van zaken de operatie uitvoert?


zo'n mindfulness trainer ben ik dus. Een wel opgeleide cat. 1 trainer. Aangesloten bij de vakvereniging VMBN. Zodat clienten ook voor vergoeding via de zorgverzekering in aanmerking kunnen komen. Ik heb een all-round lange traject opleiding gehad. Ik ben dus weliswaar gespecialiseerd in autisme. Maar ben volledig opgeleid om trainingen te geven voor mensen met burn-out, depressie en andere problemen.


Ik vind het fijn om God bij de mindfulness training te betrekken. Waar het kan bid ik voor en samen met clienten. 


Zonder Gods zegen kan toch niets lukken in het leven. 


ZonderPoespASS


Esther Koppejan


info@zonderpoespass.nl


06-19457839

Adres:


Esther Koppejan


aan de Bleihof 


in Voorhout